Unit 4 Tiếng Anh lớp 10 sách Global Success về chủ đề For a better community giúp học sinh tìm hiểu các hoạt động tình nguyện và phát triển cộng đồng. Trong unit này, các bạn sẽ được học cách thảo luận về lợi ích của công việc tình nguyện, viết thư xin việc tình nguyện và hiểu rõ hơn về vai trò của các tổ chức phi chính phủ.
Để giúp các bạn học sinh nắm vững kiến thức và hoàn thành tốt các bài tập, bài viết này cung cấp đáp án chi tiết cho toàn bộ các phần trong Unit 4. Hãy cùng tìm hiểu nhé!
Phần Getting Started mở đầu Unit với cuộc hội thoại giữa Kim và Tam về hoạt động tình nguyện tại trung tâm phát triển cộng đồng, giúp học sinh làm quen với từ vựng và cấu trúc ngữ pháp cơ bản.
Học sinh cần nghe và đọc cuộc hội thoại để nắm được nội dung chính về cách Kim trở thành tình nguyện viên và các hoạt động của trung tâm.
File nghe:
Đáp án:
1: What was Tam doing when Kim went to her house?
→ Trả lời: Tam was working as a volunteer at the local centre for community development.
2: What are some regular activities of the centre for community development?
→ Trả lời: Some regular activities include joining a local environmental group to clean up the park once a week and volunteering at a nursing home.
3: How can Kim apply for volunteer work at the centre?
→ Trả lời: Tam will email Kim the form, and Kim just needs to fill it in and send it back.
Đáp án:
| Suffixes | Adjectives |
| -ed | excited (hào hứng), involved (có liên quan) |
| -ing | interesting (thú vị) |
| -ful | successful (thành công), useful (hữu ích) |
| -less | endless (vô tận) |
Đáp án:
1. Oh, when you came, I was working as a volunteer at our local centre for community development.
2. Last summer, while I was visiting the centre, I saw an advertisement for volunteers.
>> Xem chi tiết: Tiếng Anh 10 Unit 4 Getting Started
Phần Language tập trung vào ba kỹ năng chính: trọng âm trong từ hai âm tiết có cùng cách viết, từ vựng về phát triển cộng đồng và ngữ pháp về thì quá khứ đơn và quá khứ tiếp diễn.
Trong Tiếng Anh, một số từ có cùng cách viết nhưng có trọng âm khác nhau tùy thuộc vào từ loại.
Quy tắc chung với những từ có hai âm tiết và cùng cách viết:
Ví dụ: a 'record (bản ghi chép), a 'present (món quà), an 'increase (sự tăng lên), …
Ví dụ: to re'cord (ghi âm), to pre'sent (tặng), to in'crease (tăng lên), …
1. Listen to the sentences and circle the word with the stress you hear
Đáp án:
1. a. 'record
2. b. re'cord
3. a. 'increase
4. b. in'crease
5. a. 'present
6. b. ex'port
2. Listen again and practise saying the sentences
Học sinh luyện tập phát âm các câu với trọng âm chính xác theo audio
1. The centre keeps a 'record of all donations.
2. We will re'cord the charity live show for those who can't watch it live.
3. There was an 'increase in house prices last year.
4. We want to in'crease students' interest in volunteering at the community centre.
5. I got this 'present from a visitor to our centre.
6. We need to help local businesses to ex'port their products.
Từ vựng về phát triển cộng đồng là nền tảng quan trọng giúp học sinh diễn đạt ý tưởng về các hoạt động tình nguyện.
1. Match the words with their meanings
Đáp án:
1. c - donate (v): to give money, food, clothes, etc. to a charity
2. e - volunteer (n): a person who does a job without being paid for it
3. a - generous (adj): giving or willing to give freely
4. b - remote (adj): far away from places where other people live
5. d - benefit (v): to be in a better position because of something; to be useful to somebody
2. Complete the following sentences using the correct forms of the words
Đáp án:
1. He is very generous. He is always willing to give a lot of money to charity.
2. The school is difficult to get to because it is located in a remote area.
3. If you don't have time to volunteer, you can donate money and food.
4. This clean water project will benefit the people in the village.
5. Our club needs more volunteers to clean up the park at the weekend.
3. Choose the correct word to complete each of the following sentences
Đáp án:
1. We need to be careful when we record the donations.
2. I am interested in community development activities.
3. There are exciting volunteering opportunities in our community.
4. Last year, I was hopeless at maths. I couldn't even do simple addition in my head.
Ngữ pháp về sự kết hợp giữa thì quá khứ đơn và quá khứ tiếp diễn trong câu có When/While giúp học sinh diễn tả chính xác sự tương quan về thời gian của các hành động trong quá khứ.
1. Choose the correct verb form in each of the following sentences
Đáp án:
1. While Lan was working as a volunteer in the countryside, she met an old friend.
2. I was revising for my civics class when my dad told me about the volunteer job.
3. We saw many unhappy children while we were helping people in remote areas.
4. He was sorting the donations when he realised how generous people were.
2. Combine the two sentences using when or while where appropriate
Đáp án:
1. While they were cleaning the streets, it started to rain. / They were cleaning the streets when it started to rain.
2. While I was watching TV, I saw the floods and landslides in the area. / I was watching TV when I saw the floods and landslides in the area.
3. While Tim was searching for employment opportunities, he found a job advert from a non-governmental organisation. / Tim was searching for employment opportunities when he found a job advert from a non-governmental organisation.
4. While they were visiting some poor villages, they decided to help build a community centre for young people. / When they decided to help build a community centre for young people, they were visiting some poor villages.
>> Xem chi tiết: Tiếng Anh 10 Unit 4 Language
Phần đọc hiểu Unit 4 giúp học sinh tìm hiểu sâu hơn về lợi ích của hoạt động tình nguyện đối với thanh thiếu niên thông qua câu chuyện của một học sinh.
Gợi ý trả lời:
Các hoạt động tình nguyện phổ biến cho thanh thiếu niên:
Đáp án: C. The club organises many volunteering activities that benefit both the community and the students.
Đáp án:
1. various - c. several different
2. participate - d. to take part in an activity
3. items - a. objects or things
4. raised - e. collected money
5. delivering - b. taking things to someone
Đáp án:
| Statement | T/F |
| 1. The Volunteer Club was set up long after the school was opened. | F |
| 2. All students can join different volunteering activities. | T |
| 3. The money collected from selling handmade items is used to build a local centre for orphans and homeless old people. | F |
| 4. Club members can also help cook free meals for poor families. | F |
| 5. Students can volunteer at the orphanage or the community centre. | T |
If you were a member of the Volunteer Club, what could you do to help?
Gợi ý trả lời:
Sample 1:
If I were a member of the Volunteer Club, I would focus on helping elderly people in nursing homes. I could spend time talking with them, reading books aloud, or teaching them how to use modern technology like smartphones and tablets. Many elderly people feel lonely, so having young volunteers visit them regularly would bring joy and companionship to their lives.
Sample 2:
I would like to organize environmental clean-up activities in my community. We could collect plastic waste in parks, plant trees along the streets, and educate younger students about the importance of protecting the environment. Additionally, I would help organize fundraising events like charity concerts or art exhibitions where students can showcase their talents while raising money for good causes.
>> Xem chi tiết: Tiếng Anh 10 Unit 4 Reading
Phần Speaking tập trung thảo luận về những lợi ích của hoạt động tình nguyện, giúp học sinh phát triển kỹ năng diễn đạt ý kiến cá nhân.
Các lợi ích của hoạt động tình nguyện:
Gợi ý lựa chọn 3 lợi ích quan trọng nhất:
1. Improving essential life skills, such as skills that will get you a job, or time management skills (Cải thiện các kỹ năng sống cần thiết, như kỹ năng giúp bạn có được việc làm hoặc kỹ năng quản lý thời gian)
2. Gaining life experiences (Tích lũy kinh nghiệm sống)
3. Helping teenagers find a sense of purpose in life (Giúp thanh thiếu niên tìm thấy ý nghĩa cuộc sống)
Coming into contact with other teenagers with similar interests
Improving essential life skills
Gaining life experiences
Bài tập này yêu cầu học sinh dựa trên các thông tin vừa tìm hiểu để viết một bài thuyết trình về lợi ích của các hoạt động tình nguyện.
>> Xem chi tiết: Tiếng Anh 10 Unit 4 Speaking
Phần nghe giúp học sinh luyện tập kỹ năng nghe hiểu thông qua thông báo tuyển tình nguyện viên của một trung tâm phát triển cộng đồng.
1. Who needs volunteers?
→ Trả lời: The City Centre for Community Development needs volunteers.
2. Who can apply for the job?
→ Trả lời: People who are interested in community development projects and have a couple of hours to spare at the weekend can apply for the job.
Đáp án:
1. B. local
2. B. teenagers
3. C. at the weekend
4. A. experienced
5. C. similar
Đáp án:
| Statement | T/F |
| 1. This organisation helps people in the area. | T |
| 2. Only poor people can get support from the City Centre for Community Development. | F |
| 3. The centre is looking for volunteers now. | T |
| 4. The new volunteers will only become members of the local community development network. | F |
| 5. The deadline for the application letter is the 1st of January. | T |
What do you think you can do to help people in your community?
Đây là một câu hỏi thảo luận mở để học sinh rèn luyện cách thể hiện ý kiến cá nhân về các hoạt động có thể thực hiện để giúp đỡ mọi người trong cộng đồng của mình.
>> Xem chi tiết: Tiếng Anh 10 Unit 4 Listening
Phần viết hướng dẫn học sinh cách viết thư xin làm tình nguyện một cách chuyên nghiệp.
Đáp án:
Paragraph 1: C. Mentioning the job you are applying for and where you got the information from
Paragraph 2: A. Saying why you want to do the job
Paragraph 3: B. Saying when you are available for an interview and can start work
Đáp án:
1. What qualities are needed for the job?
→ Trả lời: The job requires reliable and hard-working volunteers.
2. What are the job duties?
→ Trả lời: The job duties are welcoming guests and visitors to the office and receiving and sorting donations.
Bài tập này yêu cầu các bạn học sinh hoàn thành một bức thư ứng tuyển dựa vào thông tin từ quảng cáo tuyển dụng ở bài tập 2 và cấu trúc thư mẫu ở bài 1.
Các bạn có thể xem bài mẫu chi tiết tại đây nhé!
>> Xem chi tiết: Tiếng Anh 10 Unit 4 Writing
Phần này giúp học sinh học cách diễn đạt cảm xúc một cách tự nhiên trong các cuộc hội thoại hàng ngày.
1. Listen and complete the conversation with the words from the box
File nghe:
Đáp án:
(1) - C. cheerful
(2) - D. confuse
(3) - B. worried
(4) - A. excited
2. Imagine you are back from a volunteer trip. Work in pairs. Take on a role and act out a conversation
Mẫu hội thoại 1:
A: Hi! You seem really happy today. Did something good happen?
B: Yes! I just came back from a volunteer trip to help build a school in a rural village. I feel so grateful and appreciated.
A: That sounds amazing! How was the experience?
B: To be honest, I was a little bit stressed at first because I didn't know how to help effectively. But the local people were so welcoming that I became confident quickly.
Mẫu hội thoại 2:
A: You look different today. How was your volunteer work at the orphanage?
B: It was both exciting and challenging. Helping people made me feel happy, but I was also confused about some of the children's situations.
A: I understand. Working with children can be emotionally difficult sometimes.
B: Exactly. But overall, I felt pleased with what we accomplished together.
Phần văn hóa giới thiệu về tổ chức Save the Children và hoạt động của họ tại Việt Nam.
1. Read the text below and complete the diagram about Save the Children
Đáp án:
(1) 120 countries
(2) improve their teaching skills and use digital technology
(3) to go to school
(4) life-saving skills
2. Work in groups. Use the diagram to talk about Save the Children
Gợi ý trả lời:
Save the Children is an international non-governmental organisation that was established in the UK in 1919. Today, this organisation operates in 120 countries worldwide, making it one of the largest children's charities globally.
In Vietnam, Save the Children has been working since 1990 and focuses particularly on education. The organisation helps teachers improve their teaching skills and use digital technology in their classrooms through various training programs. Additionally, Save the Children creates opportunities for children in remote areas to go to school by providing them with books and essential school materials.
One important aspect of their work is offering training on life-saving skills for both teachers and students to prepare them for natural disasters. The organisation also provides support to children and families in need, ensuring that vulnerable children have access to education and basic necessities.
>> Xem chi tiết: Tiếng Anh 10 Unit 4 Communication and Culture
Phần ôn tập giúp học sinh củng cố kiến thức về ngữ âm, từ vựng và ngữ pháp đã học trong Unit 4.
Listen and mark the stressed syllables in the words in bold. Then practise saying the sentences
Đáp án:
1. We hope that the number of volunteers will in'crease this year.
2. When will you pre'sent your report about the volunteer project?
3. I always keep a 'record of visitors' donations.
4. We still im'port too many products that can be made in our country.
Fill in the gaps with the correct forms of the words in brackets
Đáp án:
1. There are endless opportunities for teenagers to volunteer these days.
2. We were very excited to help children organise afterschool activities.
3. The local people were really helpful. They supported us all the time we stayed there.
4. We need more volunteers for our community projects.
5. Our charity groups received generous donations from the local people.
Complete the sentences using the correct forms of the verbs in brackets. Use the past simple or past continuous
Đáp án:
1. I first met Lan while we were working as volunteers.
2. While we were walking home, we saw a girl crying near a bus stop.
3. Kim noticed the poverty of the area while she was delivering free meals to old people.
4. When I arrived at the community centre, a guest speaker was giving a speech.
>> Xem chi tiết: Tiếng Anh 10 Unit 4 Looking back
Dự án cuối unit yêu cầu học sinh nghiên cứu và trình bày về một dự án tình nguyện trong cộng đồng địa phương.
Hướng dẫn thực hiện:
Học sinh làm việc theo nhóm để tìm hiểu về một dự án tình nguyện trong cộng đồng và trình bày trước lớp.
Bài thuyết trình nên bao gồm:
Mẫu thông tin dự án
| Project name | Books for Mountain Children |
| About | Supporting education for children in remote mountainous areas |
| Aims | - Provide books and school supplies - Improve literacy rates - Create mobile libraries |
| Location | Mountainous provinces: Ha Giang, Cao Bang |
| Participants | - University students - Local teachers - Community volunteers |
| Activities | - Book collection campaigns - Reading sessions - Building small libraries - Teaching basic literacy |
| Beneficiaries | Children aged 6-15 in remote areas |
Các bạn tham khảo bài mẫu thuyết trình hoàn chỉnh tại:
>> Xem chi tiết: Tiếng Anh 10 Unit 4 Project
Unit 4 Tiếng Anh lớp 10 về chủ đề For a better community không chỉ giúp học sinh phát triển các kỹ năng ngôn ngữ mà còn truyền cảm hứng về tinh thần tình nguyện và ý thức trách nhiệm xã hội.
Qua các hoạt động tìm hiểu về công việc tình nguyện, viết thư ứng tuyển và thảo luận về lợi ích của hoạt động cộng đồng, các bạn sẽ hiểu rõ hơn về vai trò của mình trong việc xây dựng một cộng đồng tốt đẹp hơn.
Với phần tổng hợp đáp án chi tiết trên đây, IELTS LangGo hy vọng các bạn học sinh sẽ nắm vững kiến thức Unit 4 lớp 10 và áp dụng hiệu quả vào các bài kiểm tra cũng như trong thực tế. Chúc các bạn học tập tốt và luôn có tinh thần tích cực trong việc đóng góp cho cộng đồng!
ĐẶT LỊCH TƯ VẤN MIỄN PHÍ LỘ TRÌNH Săn ƯU ĐÃI lên tới 12.000.000đ